Du trenger ikke dra til Øst-Europa for å spare store beløp på tannbehandling. For det er ti tusenvis av kroner å spare hjemme.

Å få reparert skadede tenner, er ofte smertefullt både for lommeboken og munnen. For å kutte kostnader, velger mange å bli såkalte tannturister. Men det kan være vel så mye å spare på å undersøke priser i Norge. Behandlinger i utlandet er sjelden verdt strevet og risikoen.

Ti tusenvis å spare

Prisforskjellene på mer kompliserte behandlinger, som mange tar i utlandet, er svært store. Prisen på en rotfylling kan variere med 5000 kroner. På en krone med implantat er det mulig å spare over 10.000 kroner. Selv på en vanlig fylling er det nesten 2000 kroner å spare.

For kompliserte behandlinger, som ofte innbefatter fyllinger, kroner og kirurgi, er det ti tusenvis å spare ved å velge en prisgunstig tannlege i Norge. I tillegg er klagemulighetene bedre og ikke minst enklere i Norge.

Hvis smilet blekner

Alle behandlinger har en viss risiko for komplikasjoner som kan være smertefulle og kreve flere tannlegebesøk. Dersom behandlingen i Norge ikke holder mål, har du flere klagemuligheter.

– Ved behandling i utlandet er det langt vanskeligere, dyrere og mer tidkrevende å reklamere. På behandlinger utført i EU/EØS kan man klage via Forbruker Europa. Utenfor EU/EØS har du ingen klagemuligheter i det hele tatt, sier Uthaug som ber folk være oppmerksomme på dette dersom de velger å utføre behandlinger i Tyrkia, Thailand og andre land utenfor EU/EØS, uansett hvor billig det tilsynelatende er.